sobota, 29 listopada 2014

Aspiryna bayerowska

Do napisania posta zainspirowała mnie moja koleżanka Monika Bayer-Smykowska, która zbiera reklamy aspiryny Bayera, zamieszczane w prasie międzywojennej. 
Znalazłam ciekawy artykuł 150-lecie firmy Bayer, wzbogacony o zdjęcia wynalazcy, firmy i tych cudownych tabletek z krzyżykiem. 
Wynalazcą aspiryny, ale także heroiny był Friedrich Bayer. Wraz z przyjacielem, farbiarzem Johannem Weskottem 150 lat temu założył w Wuppertalu małą firmę. 
"Friedr. Bayer et comp." produkowała sztuczne barwniki. Z tej współpracy dwojga przyjaciół rozwinął się światowy potentat chemiczny. W Elberfeld Bayer produkuje pierwszy środek na ból głowy, który był produktem odpadowym przy wyrobie barwników. Fenacetyna poprawiała samopoczucie i sprawność, przez co często była nadużywana. Ze względu na silne skutki uboczne została po pewnym czasie wycofana z rynku w Niemczech.

Ciekawostką jest fakt, że kiedy w roku 1969 statek kosmiczny Apollo 11 leciał na księżyc, miał na pokładzie małe, biało-zielone opakowanie aspiryny. 
Co roku sprzedawanych jest 11 mld pastylek tego środka w ponad 70 krajach świata. Nie wszyscy wiedzą, że nie należy go podawać dzieciom.

W Leverkusen istnieje pomnik postawiony aspirynie. Jest to b
udynek centrali koncernu wyglądem przypominający pudełko aspiryny. 


Podobno w jednym z zakładów farmaceutycznych produkują na jednej zmianie naszą polską polopirynę, zaś na drugiej zmianie aspirynę bayerowska, technologia identyczna, różnią się tylko opakowaniem i nazwą. Ot! Wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klienta, w myśl zasady – klient nasz pan.

Warto również wiedzieć, że od roku 1925 Bayer należał do IG Farben (Wspólnota Interesów Przemysłu Farbiarskiego), która była producentem owadobójczego środka cyklonu B. Przez hitlerowców stosowany był on do uśmiercania ludzi w komorach gazowych w obozach koncentracyjnych. W fabrykach Bayera więźniowie obozów pracowali jako robotnicy przymusowi. W samym tylko roku 1944 było to 4300 osób w Leverkusen.

Po reaktywacji koncernu w latach 50. Bayer podejmuje rentowną produkcję. Penicylina wynaleziona przez Szkota Alexandra Fleminga była pomocna w zwalczaniu chorób bakteryjnych, takich jak dżuma, kiła czy gruźlica. Infekcje te przestały być zagrożeniem dla życia, bo lekarstwo było ogólnodostępne.

I jeszcze na koniec, chciałabym przytoczyć anegdotkę rodzinną.

Moja teściowa wybrała się do swojego teścia Stanisława Ordyczyńskiego z dużym tortem urodzinowym. Zamiast podziękowaia, usłyszała

- lepiej kupiłabyś mi w prezencie "kogutki".

Kogutki, to nic innego, jak popularne tabletki z krzyżykiem, lek na ból głowy zawierający aspirynę. Mimo uciążliwych migren leczonych aspiryną lub tzw. kogutkami, teść mojej teściowej dożył 90 lat.



Kurjer Powszechny 1934, Nr 341 http://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/

Źródło:
150-lecie firmy Bayer

60 komentarzy:

  1. Według mnie jest trochę przereklamowana. Dużo tańcza jest polopiryna, a działa tak samo. Nie lubie przepłacać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak dla mnie aspiryna od Bayera jest najlepsza:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Również jestem zwolenniczką tradycyjnej aspiryny Bayer. Według mnie jest najlepsza.

    OdpowiedzUsuń
  4. Produkty firmy Bayer są naprawdę bardzo skuteczne. Do tanich nie należą, ale skuteczność gwarantowana.

    OdpowiedzUsuń
  5. Aspiryna bayerowska - chyba najbardziej polski z "niepolskich" leków :D W apteczce od lat

    OdpowiedzUsuń
  6. Od lat nr 1 w mojej torebce:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Też jej używam jak trzeba :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja niestety jestem uczulona i muszę brać coś innego :(

    OdpowiedzUsuń
  9. Na mnie to tak średnio niestety działa.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja całe życie jadę na prawie samej aspirynie, działa na mnie wyśmienicie ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Też używam aspiryny i sobie chwalę :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Aspiryna jest prawie zawsze dobra :) a jak nie wystarcza to znaczy, że czas na antybiotyk :

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie każdy może ją brać, mnie np po aspirynie leci bardzo mocno krew z nosa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też, ale t6o znany objaw uboczny. Aspiryna uszkadza płytki krwi.

      Usuń
  14. Super blog i ciekawe rzeczy!

    OdpowiedzUsuń
  15. ja pamietam kogutki, teraz tez bylyby hitem;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Mi już nie pomaga nic na ból głowy ;/ jak boli to boli szok i masakra kiedyś to coś tabletka jeszcze pomogła a teraz nic a nic

    OdpowiedzUsuń
  17. W domowej apteczce, aspiryna to podstawa!:)

    OdpowiedzUsuń
  18. U nas od zawsze używa się aspiryny

    OdpowiedzUsuń
  19. U mnie też głównie aspiryna :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Ja tam nie używam takich specyfików, leki to w ostateczności wolę leczyć się naturalnymi sposobami .

    OdpowiedzUsuń
  21. Aspirynę znają chyba prawie wszyscy na świecie :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Warto dodać, że to lek przeciwbólowy nie dla wszystkich! Jego ogólna dostępność nie świadczy, że jest w pełni bezpieczny.

    OdpowiedzUsuń
  23. A ja od kilku lat nie mogę stosować aspiryny ze względu na problemy z jelitami. Ale kiedyś to był mój pierwszy krok w walce z bólem głowy. :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Aspiryna to coś co jest u mnie zawsze, nigdy nie wiadomo kiedy się przyda!

    OdpowiedzUsuń
  25. Jak aspiryna, to tylko od Bayera! W ogóle to lek genialny na prawie wszystko.

    OdpowiedzUsuń
  26. Aspirina już mi nie pomaga kiedyś pamiętam jak brałem to po 30min wszystko ustawało a teraz już nie. Nie wiem czemu tak jest.

    OdpowiedzUsuń
  27. A mi pomaga :) Spokojnie sobie wezmę i wszystko gra jak ta lala nie wiem czemu ludzie tak narzekają !

    OdpowiedzUsuń
  28. Na ból głowy dobry to jest sen i nic lepszego nie ma, bo wszystkie te tabletki to jedna wielka chemia i nic więcej nie pomagają na nic

    OdpowiedzUsuń
  29. Haha chciałbym ten pomnik w postaci pudełka po aspirynie zobaczyć musi naprawde smiesznie wygladac

    OdpowiedzUsuń
  30. Aspiryna to jest bardzo przereklamowana. Nic nie pomaga na nic. Ludzie muszą się ogarnąć i przestać to kupować !

    OdpowiedzUsuń
  31. Mi pomaga od zawsze jakoś biorę od 10 lat już i przechodzi mi ból głowy czy pleców tak że nie wiem w czym problem.

    OdpowiedzUsuń
  32. Aspirina dobra na wszystko jest mam zawsze przy sobie :P

    OdpowiedzUsuń
  33. Z lekami jest tak im więcej bierzesz tym bardziej organizm się na nie uodparnia

    OdpowiedzUsuń
  34. Najlepszą aspirynę wyprodukowałam sama na ćwiczeniach w Instytucie Chemii na Kasprzaka w Warszawie :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Aspiryna stała się swojego rodzaju symbolem walki z przeziębieniem i grypą. Moim zdaniem lepiej zastosować naturalne metody leczenia, bo są skuteczniejsze.

    OdpowiedzUsuń
  36. Bardzo ciekawy blog i mnóstwo interesujących artykułów za które bardzo Ci dziękuje :) a co do aspiryny to jakoś nie ufam tym wszystkim lekom i wole naturalne sposoby leczenia przeziębienia itd. :)

    OdpowiedzUsuń
  37. Moim zdaniem aspiryna jest przereklamowana. Obecnie na rynku znajdziemy masę dużo skuteczniejszych lekarstw.

    OdpowiedzUsuń
  38. Aspiryna to był jeden z przełomowych wynalazków ludzkości. Bez niej byłoby bardzo ciężko.

    OdpowiedzUsuń
  39. No ale trzeba tez z tego korzystać z umiarem.

    OdpowiedzUsuń
  40. Przedawkowanie aspiryny może nieść poważne konsekwencje dla organizmu. Warto z nią uważać.

    OdpowiedzUsuń
  41. Dokładnie, warto wiedzieć i o tym.

    OdpowiedzUsuń
  42. Przedawkowanie jak przedawkowanie ale można być również uczulonym.

    OdpowiedzUsuń
  43. Nigdy nie stosowałem, zawsze farmaceuta poleca inny lek

    OdpowiedzUsuń
  44. Ja zawsze byłem jakoś sceptycznie nastawiony do tego leku i wolę raczej postawić na co innego tego typu :)

    OdpowiedzUsuń
  45. Osobiście uważam, że lepiej przejść się do lekarza. Nie wiadomo jak takie leki działają na człowieka.

    OdpowiedzUsuń
  46. w kwestii formalnej: forma "dwojga przyjaciół" sugeruje, że jeden z panów jest panią. Który? Poprawnie powinno być "dwóch" (przyjaciół, przyjaciółek), "dwojga" odnosi się do różnopłciowych.

    OdpowiedzUsuń
  47. Naprawdę super blog, lubie na niego wchodzić.

    OdpowiedzUsuń
  48. Blog jest interesujący. Czekam na kolejny wpis..

    OdpowiedzUsuń
  49. Muszę przyznać, że blog jest ciekawy.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...